Financiële administratie uitbesteden?
Vergelijk gratis offertes en bespaar!
Financiële administratie
Als ondernemer is de financiële administratie een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Hiermee houd je het overzicht van de financiële status van je onderneming. Bovendien is het met een goede administratie makkelijker om financiële problemen te voorkomen. Hulp nodig met je financiële administratie?
Na je aanvraag ontvang je meerdere prijsopgaven van accountants in jouw regio. Vergelijk de verschillende prijzen en kies dan voor het accountantskantoor met het beste aanbod!
Op deze pagina vind je meer informatie over de financiële boekhouding: hoe zit deze in elkaar en welke eisen worden hieraan gesteld? Tot slot geven we je handige tips voor als je zelf je financiële administratie wilt bijhouden.
Inhoud van deze pagina:
Wat is de financiële administratie?
De financiële administratie is eigenlijk niets meer dan een verzameling van alle financiële gegevens van je onderneming. Het is belangrijk om al deze gegevens op een gestructureerde manier bij te houden. Zo zijn de financiële gegevens heel inzichtelijk en krijg je een goed beeld van de financiële staat van je bedrijf. Als je alle gegevens op orde hebt dan heb je snel door wanneer het niet goed gaat, waardoor je eerder in staat bent om problemen op te vangen.
Belangrijke onderdelen van deze financiële administratie zijn:
- De kasadministratie en kassabonnen
- Alle financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek.
- Ontvangen facturen
- Kopieën van verstuurde facturen
- Bankafschriften
- Tussentijdse gemaakte controleberekeningen
Accountant inschakelen voor de financiële administratie? Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes en vind een accountant bij jou uit de buurt!
Financiële administratie verplicht?
Als ondernemer ben je inderdaad verplicht om een financiële administratie bij te houden. Je bent verplicht om dit minimaal 7 jaar te bewaren en het moet in te kijken zijn door de belastingdienst als zij hiernaar vragen.
Ook als je de administratie niet correct bijhoudt of belangrijke gegevens mist is er het risico op een boete. We raden daarom aan om hulp te vragen bij de opzet van je financiële administratie.
Financiële administratie uitbesteden?
Vind snel een accountant in jouw regio en bespaar tot 40%!
Waaruit bestaat de administratie?
Met de verschillende onderdelen in je administratie heb jij in één overzicht hoe jouw bedrijf er aan toe is. Financiële problemen kun je snel opsporen en eventueel opvangen, om zo grotere problemen te voorkomen.
Je administratie bestaat uit een paar belangrijke onderdelen:
- 1. Je grootboekadministratie
- 2. De in- en verkoopadministratie
- 3. Debiteuren- en crediteurenadministratie
- 4. Voorraadadministratie
- 5. Belastingaangiften
- 6. Eventueel: salarisadministratie
Hieronder gaan we dieper in op de verschillende onderdelen. Wil jij hulp inschakelen of je financiële administratie volledig uitbesteden? Vraag dan snel gratis offertes aan!
1. De grootboekadministratie
In de grootboekadministratie bewaar je alle bonnetjes en facturen van alle inkopen en verkopen van je bedrijf. De grootboekadministratie vormt hiermee de basis van je financiële boekhouding. Alle uitgaven en inkomsten bepalen namelijk hoeveel winst of hoeveel verlies je draait. Je kunt deze facturen en bonnetjes op papier bewaren, maar voor een duidelijkere administratie is het ook mogelijk om alles te digitaliseren.
2. In- en verkoopadministratie
In je inkoopadministratie vind je alle facturen, contracten en administratieve afhandelingen van je inkopen. Voor een duidelijk overzicht is het goed om inzichtelijk te hebben welke van deze facturen al wel betaald zijn, en welke nog niet.
In de verkoopadministratie gaat het juist om alle facturen, contracten en afspraken die je hebt gemaakt met de afnemers: je klanten. Ook hier is het handig om direct duidelijk te hebben wanneer een factuur nog niet betaald is, zodat je hier direct achteraan kunt gaan. Op die manier verklein je de kans op wanbetalers.
3. Debiteuren- en crediteurenadministratie
Je debiteuren zijn alle klanten die jou nog geld verschuldigd zijn. Zij hebben hun facturen dus nog niet betaald. Alle leveranciers aan wie jij nog geld verschuldigd bent, zijn de crediteuren.
Het is belangrijk dat jij op tijd betaald krijgt, zodat je ook je crediteuren op tijd kan betalen. Door een goed en efficiënt debiteuren- en crediteurenadministratie te voeren verklein je de kans op wanbetalers. Je kunt hulp krijgen bij je debiteuren- en crediteurenadministratie als je hier zelf geen tijd voor hebt.
4. Voorraadadministratie
Als jij producten verkoopt met jouw bedrijf, dan heb je een voorraad aan producten en materialen. De waarde van deze voorraad houd je bij in de voorraadadministratie. Bij de inkoop- en verkoop van materialen of producten verandert de waarde van je voorraad, dus het is belangrijk om dit goed bij te houden. Dit geeft inzicht in de goederenstromen en zorgt voor zekerheid en een goed evenwicht.
5. Belastingaangiften
Als ondernemer ben je in veel gevallen verplicht om btw-aangifte en belastingaangifte te doen. Voor het doen van de aangiftes kun je alle gegevens in je financiële boekhouding gebruiken.
6. Salarisadministratie
Wanneer je medewerkers in dienst hebt, dan ben je ook verplicht om je salarisadministratie bij te houden. Hierin vind je alle gegevens omtrekt de salarissen en loonheffing van je medewerkers. Het is belangrijk dat de berekeningen van de loonbelastingen goed gebeurt, zodat je werknemers hier niet de dupe van worden. Daarnaast is het ook belangrijk dat de salarissen goed berekend worden en op het juiste moment worden uitbetaald.
Eisen aan jouw administratie
Als ondernemer ben je verplicht om de financiële administratie te voeren.
Daarnaast worden er nog andere eisen en verplichtingen gesteld aan je administratie:
- Je moet alle bonnetjes en inkoopbonnen bewaren. Dit mag ook digitaal.
- Je moet alle inkomsten kunnen verantwoorden met een verkoopfactuur.
- Al je verkoopfacturen moeten een opvolgend nummer hebben.
- Activiteiten op een zakelijke bankrekening moet je kunnen verantwoorden. Dit kan vaak door de activiteit te koppelen aan een inkoop- of verkoopfactuur.
- Als ondernemer voor de btw moet je elk kwartaal (of jaar of maand) btw-aangifte doen.
- Als je medewerkers in dienst hebt is een salarisadministratie verplicht.
- Als je een BV hebt ben je verplicht om jaarlijks een jaarrekening op te stellen en te deponeren.
Bewaarplicht
Als ondernemer heb je een bewaarplicht: dat houdt in dat je de financiële boekhouding minimaal 7 jaar moet bewaren. Dit kan digitaal of op papier, maar het is belangrijk dat de belastingdienst dit kan inzien als die erom vraagt.
Heb je de administratie niet meer of is het niet op orde? Dan riskeer je een boete.
Accountant nodig voor jouw financiële administratie?
Vergelijk gratis offertes en kies de accountant met het beste aanbod!
Start gratis offerteaanvraag!Kosten financiële administratie
Wil je de financiële administratie uitbesteden? De kosten voor het uitbesteden van een eenmanszaak liggen rond de €500,- tot €1.500,- per jaar. Hierbij geldt dat hoe complexer jouw zaak en jouw bedrijf, des te hoger de kosten. Voor het voeren van de administratie van een BV of stichting kunnen de kosten dus snel hoger oplopen. Op de pagina kosten accountant lees je meer over de tarieven van accountants!
Wil je zeker weten wat het gaat kosten om jouw boekhouding uit te besteden? Vraag dan gratis offertes aan!
Zelf administratie bijhouden: handige tips!
Wil je graag zelf je administratie bijhouden? Dat is natuurlijk een optie. Hieronder geven we je praktische tips voor als je zelf aan de slag wilt, zodat jouw financiële boekhouding goed op orde is.
- 1. Houd rekening met de tijd die je kwijt bent aan de administratie. Plan vaste momenten per week in om de administratie bij te werken, zodat je voorkomt dat je aan het einde van het tijdvak alle administratie nog bij langs moet.
- 2. Bespaar tijd door processen te automatiseren. Investeer dus in een online administratieprogramma dat je hierbij helpt en houd zo meer tijd over voor je andere werkzaamheden.
- 3. Schakel hulp in bij de opzet van je administratie. Als je net begint als ondernemer is het lastig te achterhalen welke informatie je moet bewaren en op welke manier. Door je te laten helpen bij je opzet weet je zeker dat je niets vergeet en dat de structuur van de administratie op orde is.
- 4. Vraag leveranciers om digitale facturen, zodat je alles digitaal gemakkelijk bij de hand hebt. Zo voorkom je grote, onduidelijke mappen.
- 5. Houd de gewerkte uren bij. Ook de uren die je thuis besteedt aan je administratie of die je onderweg bent. Als zzp’er is het belangrijk dat je kunt aantonen dat je meer dan 1225 uur gewerkt hebt, omdat je dan recht hebt op mooie aftrekposten.
Lees hier meer over de kosten van een accountantsverklaring en het vinden van een accountant.
Voordelen van een accountant
Het inhuren van een accountant voor jouw administratie heeft toch grote voordelen. Het bespaart je heel veel tijd die je kunt steken in andere werkzaamheden. Dit maakt het zelfs mogelijk om je omzet te vergroten!
Hieronder geven we je de grootste voordelen van het inhuren van een accountant:
- Tijdsbesparing: je houdt meer tijd over voor andere, leukere werkzaamheden omdat de administratie voor jou wordt verzorgd.
- Je weet zeker dat alles klopt: je administratie voldoet aan alle eisen, je aangiftes worden op tijd verstuurd en je voorkomt problemen met de belastingdienst.
- Persoonlijk advies: je krijgt persoonlijk advies met betrekking tot de administratie. Ook als je verlies draait, waardoor je sneller en makkelijker problemen opvangt.
Besparen op de financiële administratie? Gratis offertes vergelijken!
Wil jij je financiële administratie uitbesteden? Je hoeft hiervoor niet de hoofdprijs te betalen! Ook een goedkope accountant kan jou uitstekend helpen en neemt vervelende administratieve klussen uit handen. Zo houd je meer tijd over voor je echte werkzaamheden! Hulp nodig met het vinden van een accountantskantoor?
Start nu je gratis offerteaanvraag!
Na de aanvraag ontvang je zo spoedig mogelijk tot wel 5 offertes van accountants in jouw regio. Vergelijk de verschillende prijzen en kies de vakman met het beste aanbod! Zo bespaar je gemakkelijk tot wel 40% op de kostprijs. Je aanvraag is gratis en vrijblijvend, dus je zit nergens aan vast!